Platsvarumärkets position
Många kommuner liknar varandra, både när det gäller faktiska egenskaper och hur dekommunicerar. Därför finns en position, ett varumärkeslöfte, för platsen Årjäng som sätter fingret på just det som är tänkt att skilja Årjäng från andra.
Årjängs position:
Välkomnande gränsland
Årjäng förenar det värmländska och det norska genom sin roll som gränsland och mötesplats.
Uttrycket Välkomnande gränsland berättar om Årjängs roll som gränsland, en mötesplats mellan Norge och Sverige. Den rollen har varit viktigt genom historien och den skapar stora möjligheter för Årjäng idag och i framtiden.
Visserligen finns fler gränskommuner, men Årjäng blir med här positionen mer tydliga än de övriga.
I takt med att Årjäng befäster positionen som välkomnande gränsland skapas värde för de aktörer som vill attrahera inflyttare, besökare, företagare och investerare. Dessutom bidrar det till en stolthet och en starkare identitet hos Årjängsborna.
Positionen behöver inte nämnas ordagrant i all kommunikation men bör fungera som startpunkt när budskap och berättelser skapas om Årjäng.