Betalningsinformation

Betalning
Betalning

Här hittar du all information om hur du kan betala din hyra.

Betalningsaternativ

Som hyresgäst hos Årjängs Bostads AB så har du ett antal olika betalningsalternativ.

Det enklaste och bästa är Mina sidor, där du hämtar dina fakturor själv. Men det finns även andra alternativ.

Här kommer de olika alternativen rangordnade i vilka vi föredrar att du använder:

  • Logga in i Marknadssystemet på Mina sidor och hämta din hyresavi. Ligger under Mina Betalningar, Visa Avi. Meddela oss då så noterar vi detta.
  • E-Faktura
  • Autogiro
  • Kivra

Om du inte har möjlighet till någon av ovanstående alternativ så kan vi skicka fakturan med post. Kontakta oss så hjälper vi dig.

E-faktura

Du kan nu anmäla dig för att få din hyresavi som e-faktura. Om du är ansluten till en internetbank kan du betala dina fakturor från Årjängs Bostads AB som e-faktura. Du slipper pappersfaktura, tjänsten är kostnadsfri och det är miljövänligt.

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna
om e-faktura.

Vad är en e-faktura?
Det är en elektronisk faktura som skickas till dig via din internetbank, där fakturan går att titta på elektroniskt.

Hur anmäler jag mig till e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp listan över de företag som är anslutna till elektronisk faktura. Sök på ”Årjängs Bostad AB” och fyll sedan i anmälningsformuläret.
Ladda ner lathund för anmälan av e-faktura , 222.6 kB.

Kan jag betala någon annans e-faktura via min Internetbank (t.ex. make/makas faktura)?
Ja, du fyller i både dina och din make/makas uppgifter på anmälningsformuläret.

Hur avanmäler jag mig från e-faktura?
Via din Internetbank letar du upp avanmälan för e-faktura. Där följer du instruktionerna för avanmälan.

Hur vet jag att jag fått en e-faktura till min Internetbank?
Du måste regelbundet kontrollera hos din Internetbank om du har några e-fakturor som har kommit in för betalning. Vissa banker erbjuder även sms och mailtjänster för att få information om att man fått ny e-faktura.

Får jag pappersfaktura?
Nej, när du är anmäld till e-faktura får du inte längre någon pappersfaktura från Årjängs Bostad AB.

Vilken information får jag på e-fakturan?
E-fakturans utseende och uppgifter är de samma som på pappersfaktura.

Hur betalar jag fakturan?
Alla uppgifter såsom OCR-nummer, belopp och förfallodag finns redan registrerade i fakturan. Du anger bara vilket bankkonto du vill betala från och signerar som vanligt. När din elektroniska faktura är betald lagras den i din Internetbank.

När betalas en e-faktura?
När du har godkänt din e-faktura hos din Internetbank ser banken till att den betalas på förfallodagen.

När får jag e-fakturan?
E-fakturan får du vid samma tidpunkt som du skulle ha fått pappersfakturan

Vad händer om jag missar att betala?
Om du missar att betala din e-faktura utgår betalningspåminnelse som skickas i pappersform. En betalningspåminnelse skickas aldrig elektroniskt.

Vad händer om jag byter bank?
Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura från Årjängs Bostad AB.

Vart vänder jag mig om jag har frågor om e-faktura?
Har du frågor om betalningen, kontakta din Internetbank. Har du frågor om innehållet i fakturan eller ytterligare information om e-faktura, kontakta den referens som finns angiven på fakturan.

Autogiro

För att vi ska kunna sätta upp Autogiro krävs ditt medgivande.
Blanketten används för Autogiro medgivande. Skriv ut blanketten, fyll i den och lämna den sedan till oss.

Hämta blankett för Autogiro , 508.1 kB.

Betalning via Kivra

Nu kan få din hyresavi via Kivra.
Om du är registrerad hos Kivra och inte har anmält e-faktura så kommer du automatiskt att få in dina hyresavier via Kivra.
Tänk på att har du Kivra och inte anmält om e-faktura så kommer den in automatiskt i Kivra och du kommer då inte att få någon pappersfaktura.

För mer information besök Kivras webplats.
https://kivra.se/sv/privat Länk till annan webbplats.

Betalning från utlandet

IBAN: SE40 8000 0843 1905 3119 4181
BIC: SWEDSESS

Bankgiro

5015-7197

Om du inte betalar din hyra i tid

Om du inte betalar din hyra i tid så skickar vi den vidare till inkassobolaget vi anlitar. Då tillkommer räntor och deras avgifter.
Observera att du betalar hyran i förskott, det vill säga sista vardagen i månaden före.
Hör av dig om du saknar din hyresavi så att du kan betala i tid. Du ska normalt ha fått din avi den 15:e i varje månad.

Om du inte klarar av att betala din hyra

Alla kan hamna i en situation där man har problem att få ekonomin att gå ihop.
Här är några förslag till dig som har svårt att betala hyran:

  • Vänta inte med att söka hjälp när det uppstår svåra situationer med din ekonomi. Ju tidigare du skaffar hjälp desto bättre.
  • Kontakta din bank. Får du problem med att betala dina räkningar, kontakta din bank och förklara din situation. De kan ofta hjälpa till med rutiner och lösningar.
  • Få hjälp med din ekonomi. För att få hjälp med en långsiktig lösning kring din ekonomi kan du kontakta Budget och skuldrådgivning. Det är en oberoende och gratis tjänst:
    Budget och skuldrådgivning - Årjäng (arjang.se) Länk till annan webbplats. eller tel: 0533-681510



Senast uppdaterad:
Sidan publicerad av: niklas hammar