Felanmälan

Megafon
Årjängs kommun/Mostphotos

Årjängs Nät levererar inga tjänster till dig som slutkund. Vi kan därför inte besvara frågor som berör fel i tjänsterna. Har du problem med din tjänst och vill göra en felanmälan vänder du dig direkt till din tjänsteleverantör.

Kontakta din tjänsteleverantör

Om du har fel i dina tjänster ska du alltid felanmäla till din tjänsteleverantör. Leverantören gör en felsökning och vid behov tar de kontakt. De kommer också att skicka felärendet vidare till oss om de misstänker fel på själva fibernätet.

Vid felanmälan ska du vara noga med att ta namn på personen i kundtjänst som tar ditt ärende samt begära ärendenumret. På så sätt är det lättare att följa upp ärendet om det skulle bli några frågor längre fram.

Du kan alltid göra en egen felsökning först innan du hör av dig till din leverantör:

  1. Kontrollera att kablarna är hela och sitter ordentligt i all utrustning.
  2. Starta om all din utrustning – mediabox/fiberbox, router, dator och andra boxar för att se om en omstart hjälper.
  3. Om du kan – testa att tillfälligt koppla in en dator direkt i mediaboxen/fiberboxen för att försäkra dig om att det inte är fel på din router. För att surfa säkert ska du ha en router, därför ska du enbart koppla bort den tillfälligt vid felsökning.
  4. Hjälper inte det här så ska du kontakta din tjänsteleverantör.

Hastighet

Upplever du att din tjänst inte motsvarar din förväntning på hastighet så är Bredbandskollen ett enkelt sätt för dig att mäta din internethastighet och få hjälp att förbättra den. Här finns många tips på vad du själv kan göra. Klicka här för att komma till Bredbandskollen. Länk till annan webbplats.

Wi-Fi och din Router

Vill du ha tips från Bredbandskollen på vad du kan tänka på vid inköp och placering av din Router för att få ett trådlöst fibernät, klicka här. Länk till annan webbplats.

Fel som fysiskt berör fibernätet

Om du upptäcker eller åstadkommer ett fel som direkt härrör till det fysiska fibernätet, t.ex. en avgrävning, trasigt fiberskåp eller liknande är vi mycket tacksamma om detta rapporteras till oss.

Ring eller skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst. Om vi inte går att nå, t.ex. kvällar och helger och felet är av sådan karaktär att fibersignalen bryts så ska anmälan ske till Tjänsteleverantören och en rapport om vad felet är ska ges.

Våra öppettider för kundtjänst är måndag - fredag, 08:00-15:00, lunchstängt 12:00-13:00.

Frågor som berör tjänster eller inkoppling av utrustning levererad av tjänsteleverantören anmäls till den tjänsteleverantör du valt.

Fel vid driftsättningen

Vid driftsättningen av medieomvandlaren upptäcker installatören om länken fungerar eller om det är något problem. Vid ett problem blir du som kund informerad om detta av installatören. Dessa ärenden registreras och kommer felsökas så fort som möjligt.

Vid elavbrott

Har du av någon anledning drabbats av ett elavbrott kan det ibland behövas en omstart av medieomvandlaren (inneboxen på väggen).

Kontakt

Senast uppdaterad:
Sidan publicerad av: ewa adolfsson