Driftsmeddelande

Vattenläcka i Töcksfors

På grund av avbrott på råvattenledning i Töcksfors ber vi boende på orten att använda vatten sparsamt!

Driftsmeddelande

Vattenläcka i Töcksfors

På grund av avbrott på råvattenledning i Töcksfors ber vi boende på orten att använda vatten sparsamt!

Årjängs förskolor främjar kreativitet med teknikverktyg

Digitalisering i förskolan

Förskolorna i Årjängs kommun har tagit fram riktlinjer, en handlingsplan för digitalisering och en digitaliseringsgrupp där målet är att barnen ska bli aktiva och kreativa producenter med digitala verktyg istället för passiva konsumenter.

Årjängs kommuns förskolor har arbetat fram riktlinjer och en handlingsplan kring digitaliseringen för att undervisa på ett medvetet och genomtänkt sätt. Syftet är att barnen i vår utbildning ska bli aktiva och kreativa producenter i arbetet med digitala verktyg och inte passiva konsumenter. Det ska motverka stillasittande användning där vi använder ipaden som barnvakt.

Ipad är ett digitalt verktyg som absolut kan användas på ett passivt sätt om den används fel. Det är inte vad förskolorna i Årjängs kommun förespråkar. Istället ska den tillföra och erbjuda barnen något mer, än själva aktiviteten i sig. Ipaden, som vi i förskolan benämner lärplatta, behöver främja kreativiteten och lära barnen något genom upplevelser med flera och olika sinnen – det som brukar kallas för multimodala upplevelser. Den ska användas som en del till den övriga undervisningen och vara ett komplement som inte ska ta över den huvudsakliga utbildningen.

Digitalisering handlar om så mycket mer än en lärplatta men den behövs för att kunna synkronera och bruka fler digitala verktyg. Världen är full av digital teknik och vi behöver rusta våra barn med digital kompetens för att rusta dem så att de senare i livet ska kunna möta den världen. En viktig förutsättning är att pedagogerna känner sig förtrogna med de digitala verktygen utifrån ett pedagogiskt värde. De behöver veta varför och hur vi ska använda det. Undervisningen behöver organiseras och genomföras med ett tydligt syfte och mål så att de digitala verktygen stödjer barnens utveckling och lärande. Därför har förskolorna i Årjängs kommun startat upp en digitaliseringsgrupp som arbetat fram dessa metoder och riktlinjer för alla som arbetar inom förskolan. En medvetenhet som ger trygghet i vårt förhållningssätt eftersom förskolan har genomtänkta användningsområden för digitaliseringen.

Alla pedagoger i förskolan har tilldelats dessa riktlinjer som vi ska jobba efter. Pedagogerna har även deltagit på en kompetensutvecklingsdag angående digitalisering. Här fick man genomgång av handlingsplanen samt delta i olika workshops för vilka digitala verktyg förskolorna ska arbeta mer med. Det är verktyg som tillexempel projektor, wifi-puck, blue-bot, sphero, greenscreen, qr-koder och olika appar som polyglutt.

  • Projektor för att kunna projicera. Används för att kunna förändra förskolans lärmiljö.
  • Wifi-puck är ett digitalt mikroskop som gör att vi kan upptäcka världen på ett helt nytt sätt. Med hjälp av detta verktyg kan man zooma in och se tillexempel djur och växter på mycket nära håll med bra skärpa.
  • Blue-bot och sphero som man använder för riktningsspråk, programmering, felsökningar och logiskt tänkande.
  • Greenscreen är en teknik som används vid digital film och bildredigering vilket bidrar till att man kan prata om källkritik.
  • Polyglutt är en flerspråkig digital bilderboktjänst som kan erbjuda barnen stöttning i barnens modersmål, minoritetsspråk och olika kulturer.

Förutom detta använder förskolorna även JBL högtalare för att nyttja det digitala till musik och rörelse. Förskolan är väl medvetna om att de digitala verktygen inte ska ersätta andra läromedel utan som vi tidigare nämnt, användas som ett komplement.

Sammanfattningsvis handlar det om förskolans förhållningssätt till digitaliseringen som det finns riktlinjer för. Pedagogerna prioriterar barnens utveckling och arbetar för att använda tekniken på ett balanserat och pedagogiskt sätt. Genomtänkta undervisningar där det digitala skapar ett pedagogiskt mervärde.

Förskolorna i Årjängs kommun har gett och kommer fortsätta ge barnen många nya upplevelser och kunskaper med hjälp av att vi använder digitalisering i förskolan.

Senast uppdaterad:
Sidan publicerad av: ros-mari fältskog