Hem/Invånare/Omsorg & hjälp/Trygg och säker/Vår kommunikation vid kris
Lyssna

Vår kommunikation vid kris

En kris kan göra att samhället inte fungerar som vi är vana vid. Det finns mycket som kan hända. Till exempel transportstörningar, översvämningar, skogsbränder, it-attacker, terrorangrepp och militära konflikter. Du behöver kunna kommunicera med andra och få information från media, myndigheter och Årjängs kommun.

Vad skulle du göra om din vardag vändes upp och ner?

 

Det går knappt att föreställa sig mörka städer och vägar, utkylda bostäder, mat som förstörs, långa köer och stora problem med att få information om vad som händer.
Om du ägnar några minuter till att fundera över hur ett längre elavbrott skulle påverka just dig och din omgivning har du redan skaffat en mental beredskap.

Efter bara en kort tid kan vardagen bli besvärlig:

  • Värmen försvinner.
  • Det blir svårt att laga och förvara mat.
  • Mat och andra varor kan ta slut i affärerna.
  • Det kommer inget vatten i kranen eller toaletten.
  • Det går inte att tanka.
  • Betalkort och bankomater fungerar inte.
  • Mobilnät och internet fungerar inte.
  • Kollektivtrafik och andra transporter står stilla.
  • Det blir svårt att få tag i läkemedel och medicinsk utrustning.

Du behöver kunna kommunicera med andra

Att bli orolig om något händer är inget konstigt. Det viktiga är att kunna hantera oron och att hjälpas åt. Medmänsklighet och samarbete är avgörande under en kris. Du behöver också kunna kommunicera med andra och få information från media och myndigheter. En powerbank eller vevladdare till mobiltelefonen och en radio som drivs med batterier, vevladdare, solceller eller tillgång till bilradio underlättar.

Nationella informationskanaler vid kris

www.krisinformation.se

Förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga om hur samhället hanterar olika händelser - före, under och efter en kris. Krisinformation.se riktar sig till allmänheten och ska underlätta för dig att hitta till den information du söker. Sidan drivs av MSB (myndigheten för samhällsskydd och beredskap)

Informationsnummer 113 13

113 13 ska användas när du vill få eller lämna information vid olyckor och kriser i samhället. Det kan till exempel vara vid större stormar, influensaepidemier, större trafikolyckor, jordskalv och andra större händelser i samhället.

Kommunens informationskanaler vid kris

www.arjang.se

På kommunens webbplats kommer vi vid en kris att löpande informera våra invånare.

Upplysningscentral

Vid en kris kommer Årjängs kommun att aktivera upplysningscentralen för att svara på frågor.
Telefon: 0573-138 00 (0046-573-138 00 från utländsk telefon)

VMA - viktigt meddelande till allmänheten

VMA är ett varningssystem till allmänheten vid allvarliga händelser. Det går ut i radio och kan ibland även synas som en textremsa på din TV.

SMS-tjänst vid driftstörning

SMS-tjänsten används av kommunen för att snabbt kunna skicka information till kommunens invånare. Vi använder tjänsten bland annat för att informera om vattenläckor, förändringar vid sophämtning , andra störningar eller krissituationer. Kommunikationen sker genom SMS eller talmeddelanden till din fasta telefon. Du kan anmäla dig till tjänsten via länken.

Trygghetspunkter

Vid en längre kris eller om tekniken inte fungerar kommer vi även att informera vid följande platser;

  • Svensbyns skola i Sillerud
  • Folkets Hus i Årjäng
  • F d Böns skola i Östervallskog
  • Stommens skola i Västra Fågelvik
  • Folkets Hus i Lennartsfors
  • Karlanda Bygdegård i Hämnäs
  • Töcksmarks Församlingshem i Töcksfors
Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 18 maj 2018

Kontakt


  • Säkerhetssamordnare/ Kommunikationsstrateg
    Kommunchefens stab
    Växel: 0573-141 00
    Direkt: 0573-141 09

Nationella informationskanaler vid kris