Lyssna

Om coronaviruset på lättläst svenska

Just nu sprids viruset corona
över hela världen.

Corona orsakar en sjukdom
som heter covid-19.

Sjukdomen kan vara farlig
för äldre personer och för
personer som redan är sjuka.

Därför behöver alla hjälpas åt
att minska risken för att
corona sprids.

Så här kan du hjälpa till:

Tvätta händerna

Tvätta händerna ofta och noggrant
med tvål och vatten.

Då minskar risken att smittas.

Använd handsprit
om du inte kan tvätta dig
med tvål och vatten.

Hosta och nys i armvecket!

Om du känner dig sjuk
Stanna hemma

Om du har

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med dina luftvägar
  • Feber

ska du stanna hemma
från skolan eller jobbet
tills du är helt frisk
och två dygn till.

 Skydda de äldre
och de mest sårbara

Har du anhöriga eller bekanta
som bor på äldreboende
ska du inte besöka dem.
Det gäller även om du är helt frisk.

Besök inte anhöriga på sjukhus
om det går att undvika.
Låt bli sådana besök helt
om du känner dig sjuk.

Besök äldre i deras hem
endast om det verkligen är nödvändigt.

Då minskar risken att smittan sprids
till dem som riskerar att drabbas mest
av coronaviruset.

Förbjudet att besöka
våra boenden

Vi har nu besöksförbud på äldreboende,
korttidsboende och gruppboende LSS
.
Detta för att skydda våra äldre
.

  • Boendet berättar det för de boende och anhöriga.

  • Ingen får besöka boendet. 
    (Men det finns vissa undantag
    då anhöriga får komma på besök.)

  • Personalen gör allt för att hjälpa till
    med kontakterna mellan boende och deras anhöriga.

Förskola och skola

Alla barn och elever som är friska
kan gå till förskolan och skolan.

Men har ditt barn
något av de här symtomen
ska ditt barn stanna hemma.

  • Ont i halsen
  • Hosta
  • Problem med luftvägar
  • Feber

Ditt barn ska stanna hemma
tills det är helt friskt
och två dygn till.

Blir ditt barn sjukt på förskolan
eller skolan
ska du hämta ditt barn direkt.

Vill du att ditt barn ska vara hemma
fastän barnet är friskt
ska du ansöka om ledigt.

Ansök om ledigt
på samma sätt som du brukar göra.

Sprid inte falsk information

Ibland när det händer viktiga saker
börjar falska rykten att spridas.

Hjälp till att hindra falska rykten.
Tänk efter vem du har fått informationen av,
och fundera över om det du har hört
är sant.

Så här jobbar Årjängs kommun

Årjängs kommun följer
Folkhälsomyndighetens
råd om viruset corona.

Vi arbetar även tillsammans
med andra myndigheter
och organisationer
för att hindra att viruset sprids.

Information om corona och covid-19

Krisinformation.se

Folkhälsomyndigheten

1177 Vårdguiden

Har du frågor om coronaviruset?

Ring telefonnummer 113 13,
Sveriges nationella informationsnummer.

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 26 mars 2020