Lyssna

Trygghetslarm

Att känna sig trygg i sitt eget hem är viktigt. Att veta att man har någon att ringa om något händer kan öka tryggheten. Genom trygghetslarmet är det möjligt att skyndsamt få kontakt med personal vid alla tider på dygnet.

Trygghetslarmet är ett hjälpmedel för nödsituationer i hemmet som kan öka din trygghet, till exempel om du ramlar. Trygghetslarmet är inte ett akutlarm. Vid akuta situationer kontaktar du SOS Alarm

Larmet bärs som ett armband eller halsband och aktiveras med en knapptryckning. När du trycker på larm knappen ringer det automatiskt upp en larmcentral som kontaktar kommunens hemtjänstpersonal som åker hem till dig.

 Ansökan

Ansökan lämnas till kommunens biståndshandläggare.
Du som är 75 år och äldre kan i vår kommun göra en förenklad ansökan.

 Avgift för trygghetslarm

En engångskostnad för installation av larmet är 300 kronor.
Ett trygghetslarm kostar 300 kronor i månaden och ingår i maxtaxan.

Felanmälan

Om trygghetslarmet inte fungerar som den ska eller om du vill fråga om något kontakta hemtjänsten.

Så fungerar ett trygghetslarm

Ett trygghetslarm är en larmanordning som är kopplad till telenätet. En trådlös larmknapp sätts på armen eller i ett band runt halsen. Den bärbara larmknappen är vattentät så du kan ha den på dig när du duschar och diskar.

”OBS!” Drag inte ur kontakter till trygghetstelefonen, larm går då till larmcentralen och batteriet i trygghetstelefonen töms.

Så här gör du för att larma

Larma genom att trycka på din bärbara larmknapp eller på den röda knappen på trygghetstelefonen. När du trycker på knappen kommer du till larmcentralen där det finns personal som svarar dygnet runt. Du kan tala med personalen utan att lyfta en telefonlur och du hörs var du än befinner dig i bostaden. Personalen vid larmcentralen gör en första bedömning av ditt behov av hjälp.

Det här händer när du larmar

När du larmat kontaktar personal vid larmcentralen Årjängs kommuns hemtjänst som då tar en kontakt med dig. Om inte larmcentralen får kontakt med dig när du har larmat, ringer de till hemtjänsten som då åker till din bostad.

Provlarma

Provlarma från din bärbara larmknapp en gång i månaden. Provlarma alltid efter åska eller strömavbrott.

Vid flytt/avslut/uppsägning

Vid byte av adress/flytt ska områdeschefen för hemtjänsten kontaktas  på telefon.

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 22 juli 2016