Hem/Invånare/Omsorg & hjälp/Dödsfall och begravning/Kommunens ansvar vid dödsfall
Lyssna

Kommunens ansvar vid dödsfall

Vid dödsfall har kommunen, enligt begravningslagen och ärvdabalken, ansvar för att i vissa fall beställa begravning, förvalta dödsboet, besluta om dödsboanmälan och lämna ekonomiskt bistånd till begravningskostnad.

Beställa begravning och förvalta dödsbon

När någon avlidit och det inte finns anhöriga eller andra närstående som kan ansvara för att beställa begravning så är det kommunen som ansvarar för det. Kommunen har i vissa fall också det yttersta ansvaret för att förvalta dödsbon tills man hittar dödsbodelägare.

Dödsboanmälan

När tillgångarna i dödsboet på dödsdagen bara räcker till kostnaderna för begravningen, och andra utgifter med anledning av dödsfallet, finns möjlighet att få ett beslut om dödsboanmälan från kommunen. Läs mer om dödsboanmälan.

Begravningshjälp

Om tillgångarna i dödsboet på dödsdagen inte räcker till en enkel begravning finns möjlighet att ansöka om ekonomiskt bistånd hos socialtjänsten enligt socialtjänstlagen. Läs mer om begravningshjälp.

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 7 augusti 2018

KONTAKT


  • Direkt: 0573-141 54
    Nertomtvägen 4
    Box 906
    672 29 Årjäng

    Receptionen är öppen måndag, onsdag och torsdag 9.00-15.30 (lunchstängt mellan kl. 12.00-13.00) samt fredag 9.00-12.00. Tisdagar är receptionen stängd. Telefontider till ekonomihandläggare enligt följande, Måndag - fredag 9.00-10.00.