Lyssna

Nya krav på rapportering av farligt avfall

Från och med 1 november 2020 ska alla yrkesmässiga verksamheter som hanterar farligt avfall rapportera in uppgifter om avfallet till ett nationellt register hos Naturvårdsverket. Detta kommer kunna göras antingen via en e-tjänst eller genom att ansluta sitt verksamhetssystem till ett API.

Gäller nästan alla verksamheter och företag

De nya kraven gäller oavsett hur stor eller liten mängd farligt avfall som hanteras eller hur stor verksamheten är. Det kan röra sig om allt från en stor fabrik till en frisersalong, biltvätt eller advokatbyrå.

Rapportering digitalt inom två dagar

Anteckningen ska göras av och hos den egna verksamheten i samband med händelsen, till exempel transporten, insamlingen, behandlingen etc.

Rapporteringen in till avfallsregistret ska ske senast två arbetsdagar efter händelsen och ska lämnas digitalt. Det går bra att låta ett ombud sköta rapporteringen. 

De anteckningar som ska rapporteras till avfallsregistret ska sparas hos verksamheten i minst tre år. Undantag gäller för transportörer där anteckningarna ska sparas minst 1 år. 

Utökad anteckningsskyldighet

En utökad anteckningsskyldighet började gälla den 1 augusti 2020 och berör alla verksamheter som producerar, transporterar, samlar in, behandlar samt mäklar med farligt avfall. Från den 1 november ska dessa verksamheter börja rapportera in antecknade uppgifter om det farliga avfallet till det nya avfallsregistret hos Naturvårdsverket.

Läs mer hos Naturvårdsverket

Mer information om de nya reglerna finns på Naturvårdsverkets webbplats (länk finns i högerspalten). Du är också välkommen att höra av dig till bygg- och miljökontoret om du har några frågor.

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 13 april 2021

Kontakt

Mer information Naturvårdsverket