Årjängs Fibernät/Support & Felanmälan
Lyssna

Support & Felanmälan

Årjängs Nät levererar inga tjänster till dig som slutkund. Vi kan därför inte besvara frågor som berör fel i tjänsterna. Har du problem med din tjänst och vill göra en felanmälan vänder du dig direkt till din tjänsteleverantör.

Om du har fel i dina tjänster ska du alltid felanmäla till din tjänsteleverantör. Leverantören gör en felsökning och vid behov tar de kontakt. De kommer också att skicka felärendet vidare till oss om de misstänker fel på själva fibernätet.

Du kan alltid göra en egen felsökning först innan du hör av dig till din leverantör:

1. Kontrollera att kablarna är hela och sitter ordentligt i all utrustning.
2. Starta om all din utrustning – mediabox/fiberbox, router, dator och andra boxar för att se om en omstart hjälper.
3. Om du kan – testa att tillfälligt koppla in en dator direkt i mediaboxen/fiberboxen för att försäkra dig om att det inte är fel på din router. För att surfa säkert ska du ha en router, därför ska du enbart koppla bort den tillfälligt vid felsökning.
4. Hjälper inte det här så ska du kontakta din tjänsteleverantör.

 Vid felanmälan ska du vara noga med att ta namn på personen i kundtjänst som tar ditt ärende samt begära ärendenumret. På så sätt är det lättare att följa upp ärendet om det skulle bli några frågor längre fram.

Hastighet

Upplever du att din tjänst inte motsvarar din förväntning på hastighet så är Bredbandskollen ett enkelt sätt för dig att mäta din internethastighet och få hjälp att förbättra den. Här finns många tips på vad du själv kan göra. Klicka här för att komma till Bredbandskollen.

Wi-Fi och din Router

Här får du en del tips från Bredbandskollen på vad du kan tänka på vid inköp och placering av din Router för att få ett trådlöst fibernät.

 

Komma igång med beställningen

När du fått din medieomvandlare installerad och fått klartecken från oss att fibern är aktiverad så kan du efter 1-2 dagar börja beställa de tjänster du vill ha från den tjänsteleverantör du valt. 

Det finns två sätt att beställa en tjänst – aktivera direkt i tjänsteportalen eller beställ av tjänsteleverantören.

Aktivera en tjänst

Genom att aktivera en tjänst beställer du och kommer igång med tjänsten inom fem minuter. Det här fungerar enbart om du sitter direkt inkopplad i din stadsnätsanslutning och du behöver registrera ett konto. Det är enbart internettjänster som går att aktivera, du ser vilka det är genom att en Aktivera-knapp syns på den tjänsten. Andra tjänster än internet kräver viss utrustning från tjänsteleverantören, som t.ex. tv-box, de går därför inte att aktivera och behöver beställas av tjänsteleverantören.

Beställ direkt av tjänsteleverantören

Du kan alltid höra av dig till en tjänsteleverantör om du har frågor om någon tjänst eller om du vill beställa.

Frågor om villkor och priser

Har du funderingar kring en viss tjänst ska du alltid höra av dig till tjänsteleverantören. Det är också leverantörens ansvar att se till att informationen om deras tjänster är rätt och riktig.

Problem att aktivera en tjänst?

För att kunna aktivera en tjänst måste du sitta direkt inkopplad i stadsnätet. Du kan alltså inte sitta på jobbet eller hos grannen för att aktivera en tjänst hemma hos dig. Har du precis fått din anslutning måste den vara helt klar och driftsatt för att du ska kunna aktivera en tjänst. Har du ändå problem med att aktivera en tjänst ska du höra av dig till oss.

Fel som fysiskt berör fibernätet

Om du upptäcker eller åstadkommer ett fel som direkt härrör till det fysiska fibernätet, t.ex. en avgrävning, trasigt fiberskåp eller liknande är vi mycket tacksamma om detta rapporteras till oss.

Ring eller skicka ett e-postmeddelande till vår kundtjänst. Om vi inte går att nå, t.ex. kvällar och helger och felet är av sådan karaktär att fibersignalen bryts så ska anmälan ske till Tjänsteleverantören och en rapport om vad felet är ska ges.

Våra öppettider för kundtjänst är måndag - fredag, 10:00- 15:00, lunchstängt 12:00-13:00.

Frågor som berör tjänster eller inkoppling av utrustning levererad av tjänsteleverantören anmäls till den tjänsteleverantör du valt.

Fel vid driftsättningen

Vid driftsättningen av medieomvandlaren upptäcker installatören om länken fungerar eller om det är något problem. Vid ett problem blir du som kund informerad om detta av installatören. Dessa ärenden registreras och kommer felsökas så fort som möjligt.

Vid elavbrott

 Har du av någon anledning drabbats av ett elavbrott kan det ibland behövas en omstart av medieomvandlaren (inneboxen på väggen).

Kommentera sidan

Skicka en kommentar till innehållsansvarig.

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 5 juni 2020

Kontakt


  • Årjängs Nät
    Växel: +46 (0)72-500 16 22
    Järnvägsgatan 1
    672 30 Årjäng

    Kontoret och telefonväxeln är öppen vardagar mellan kl 10:00 - 15:00. Lunchstängt: kl.12:00 - 13:00. E-post: Du kan också skicka e-post till oss på adress info@arjangsnat.se Vi besvarar så snart vi kan under kontorstid. OBS! under vecka 30-31 är kontoret stängt för besök. Telefonväxeln är öppen vardagar kl. 10:00-12:00.

Tjänster

Tjänsteportal