Årjängs Fibernät/Om oss/Nyheter/Avveckling av telestationer i Holmedal och Sillerud
Lyssna

Avveckling av telestationer i Holmedal och Sillerud

Publicerad 2021-04-06 09:53

IT och digitaliseringen är en central del av vårt samhälle och en del av vardagen för de flesta människor. Basen för fortsatt digitalisering är att det finns en infrastruktur som möjliggör en snabb, robust och säker uppkoppling. Ju mer digitaliserat samhället blir, desto viktigare är det med en stabil och snabb uppkoppling med hög kapacitet. Fibernätet möter kundernas behov av att kunna använda allt mer data. Näten byggs dessutom för att kunna leverera den driftsäkerhet som är en förutsättning för till exempel digitala välfärdstjänster. För att leva upp till kundernas krav behövs därför en successiv övergång till mer framtidssäker teknik.

Avvecklingen av telestationer fortsätter och även i år och nästa år läggs ett antal stationer ned i Sverige. I Årjäng läggs en station ned i år 2021 och en våren 2022. Avvecklingen går i snabb takt.

Planerade förändringar i Årjängs kommun under 2021 och 2022

I Årjängs kommun stängs telestationen Holmedal ned den 31 maj 2021. Den 31 mars 2022  stängs stationen i Sillerud och den 31 maj 2022 stängs stationerna i Fölsbyn och Månserud ned. Har du tjänster som i dag går via kopparnätet kommer du inte efter detta datum kunna använda din telefon, bredband, TV och företagstjänster.

Anslut din fastighet till fiber

I Årjäng finns möjligheten för dig att ansluta din fastighet till fiber. På landsbygden samarbetar Årjängs Nät med fiberföreningar och täckningen för telestationen i Holmedal berör HolmedalsNet och stationen i Sillerud berör SellNet. Klicka här för mer information om hur du anmäler dig till din förening för en anslutning. Observera att det kan vara en lång process med att planera för en fiberanslutning från offertförfrågan tills dess att fastigheten är ansluten, så anmäl dig i god tid.

Förändringen påverkar privat- och företagskunder hos såväl Telia som andra operatörer.

Har du frågor rörande nedläggningen kan du kontakta Telekomguiden.

Telekomguiden är en operatörsneutral kundtjänst som kan ge dig opartisk information och rådgivning. Ring Telekomguiden på 010-130 79 00, mån-fre 10.00–15.00, eller maila info@telekomguiden.se.

Det finns även mer information på Telekomguidens hemsida, www.telekomguiden.se 

Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 30 april 2021