Tre års utvecklingsarbete för nyanlända och flerspråkiga elevers lärande i Årjäng

Under tre års tid, med start höstterminen 2022 – har Årjängs kommun genomfört ett omfattande utvecklingsarbete inom ramen för Skolverkets riktade insatser för nyanlända och flerspråkiga elevers lärande.
Genom det statliga utvecklingsstödet på nästan 6,4 miljoner kronor har vi haft möjlighet att stärka kvaliteten i undervisningen och skapa bättre förutsättningar för en likvärdig utbildning för alla barn och elever.
Insatserna har byggt på en noggrann nulägesanalys och riktats till både personal och elever i kommunen. Skolpersonalen har under dessa tre år deltagit i gemensamma föreläsningar, fortbildningar inom språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt utbildningar i interkulturellt förhållningssätt. Pedagoger har även varit delaktiga i att utveckla analysarbetet i det systematiska kvalitetsarbetet, samt tagit del av riktade språkutbildningar, bland annat inom yrkesspråk i förskolan.
Genom projektet har vi haft möjlighet att anställa en socialpedagog som på ett värdefullt sätt stöttat elever i deras skolgång. Vi har dessutom kunnat samordna och förbättra rutinerna kring mottagandet av nyanlända elever, vilket har skapat en tryggare och mer strukturerad start för både elever och vårdnadshavare. Satsningen har inte bara stärkt kompetensen hos medarbetare utan också bidragit till ett mer inkluderande och språkutvecklande lärandeklimat för alla våra elever.

Projektet avslutat - en stark grund för framtiden
Igår hade vi avslutning för projektet och vill rikta ett varmt tack till alla som varit delaktiga under dessa tre år – ert engagemang har varit avgörande för att vi tillsammans kunnat genomföra detta viktiga arbete. Ett särskilt tack går till Skolverkets projektstödjare Maria Ågren och Lovisa Linda för ert stöd och ert engagemang genom hela processen.
Tillsammans har vi lagt en stark grund för fortsatt utveckling och en mer likvärdig skola för alla barn och elever i Årjäng.
