Gårdsförsäljning

Riksdagen har beslutat om ändringar i alkohollagen som möjliggör gårdsförsäljning av alkoholdrycker. Ändringarna börjar gälla den 1 juni 2025.
För att få bedriva gårdsförsäljning krävs ett särskilt tillstånd. Bestämmelserna om gårdsförsäljning gäller i sex år och ska utvärderas under den perioden.
Generella krav för tillstånd för gårdsförsäljning
Förutsättningarna för att kunna få ett tillstånd är enligt alkohollagen att
- tillverkaren är juridiskt och ekonomiskt oberoende av andra tillverkare av alkoholdrycker,
- tillverkarens årsproduktion inte överstiger viss volym samt att
- försäljningen sker från den plats där den karaktärsgivande delen av tillverkningen av den aktuella alkoholdrycken sker. Tillverkare av vin ska dessutom tillverka vinet av druvor som uteslutande kommer från tillverkarens egna odlingar.
Den som fått tillstånd för gårdsförsäljning av alkoholdrycker ska ha ett egenkontrollprogram för att kontrollera att reglerna för försäljningen följs. Programmet ska bifogas när ansökan om tillstånd skickas till kommunen.
Utöver detta ska samma regler gälla som för den som ansöker om serveringstillstånd, det vill säga att
- tillståndshavaren ska vara både ekonomiskt och personligt lämplig
- sökanden ska ha avlagt ett prov för att visa på tillräckliga kunskaper om alkohollagen och anslutande föreskrifter.
Eftersom regleringen föreslås vara tidsbegränsad kan ett tillstånd som längst gälla fram till 31 maj 2031.
Krav kopplade till gårdsförsäljningen
Enligt lagen gäller följande krav vid gårdsförsäljning
- Gårdsförsäljning får enbart ske till konsumenter som har deltagit i ett kostnadsbelagt besöksarrangemang som har anknytning till den alkoholdryck som tillståndet gäller. I samband med arrangemanget ska information lämnas om alkoholens skadeverkningar.
- Det finns begränsningar för hur stor mängd varje person får köpa.
- Precis som vid övrig detaljhandel är åldersgränsen 20 år för att få köpa alkoholdrycker.
- Försäljningen ska ske från ett avgränsat utrymme som tillståndshavaren disponerar. Det finns inget krav på att ha en lokal inomhus.
- Flera tillståndshavare får inte ha ett gemensamt utrymme för gårdsförsäljning. Däremot kan lokalerna för tillverkning delas med andra småskaliga tillverkare.
- Försäljning får aldrig ske tidigare än klockan 10:00 eller senare än 20:00. I övrigt får den kommun som har meddelat tillståndet avgöra under vilka tider som försäljning får ske. Försäljning får ske alla veckodagar. Tillståndshavaren eller en försäljningsansvarig person ska alltid vara närvarande och ha tillsyn över försäljningen.
- Priset på de drycker som säljs får inte sättas lägre än tillverkningskostnaden samt ett skäligt påslag.
Kunskapsprov
Kunskapsprovet för gårdsförsäljning kommer att innehålla 28 frågor inom tre frågeområden: alkoholpolitik, gårdsförsäljning och provsmakning samt tillsyn. För godkänt resultat krävs minst 75 procent korrekta svar inom varje område.
Folkhälsomyndigheten ar tagit fram kunskapsmål för respektive frågeområde och tips på inläsning för den som ska göra provet. För mer information gällande kunskapsprov, följ länken till Folkhälsomyndighetens hemsida.
Kunskapsprov för gårdsförsäljning — Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats.
Övrig information
Ansökan om gårdsförsäljning sker genom en blankett som ska skickas in till servering@arjang.se, lämnas i medborgarkontoret eller skickas in per post.
Observera att handläggning av ansökningarna kommer att kunna påbörjas först efter att lagen om gårdsförsäljning har börjat gälla dvs 1 juni 2025.
Efter avslutad handläggning av ansökan kommer beslut om tillstånd tas i Bygg- och miljönämnden.
Mer information om gällande föreskrifter mm, gå in på Folkhälsomyndighetens hemsida Folkhälsomyndigheten Länk till annan webbplats.
Ansökan
Till ansökan behöver ytterligare information bifogas. För att ansökan ska vara så komplett som möjligt vid tiden för ansökan, ta reda på föregående års produktionsvolym per dryckeskategori.
För bilagor som behöver bifogas, se punkter nedan:
Egenkontrollprogrammet ska innehålla:
• namn på företaget, uppgift om vilken verksamhet egenkontrollprogrammet gäller för, och datum för upprättande och i
förekommande fall datum för uppdatering.
Det ska också beskriva verksamhetens rutiner för:
• hur besöksarrangemang genomförs,
• hur information om alkoholens skadeverkningar lämnas i samband med arrangemanget,
• hur ålderskontroll sker vid försäljning,
• hur verksamheten säkerställer att alkoholdrycker inte lämnas ut till någon som inte har rätt att köpa varorna och hur ett
nekande av försäljning hanteras,
• hur verksamheten säkerställer att försäljning endast sker till den som deltagit i ett besöksarrangemang,
• hur verksamheten säkerställer att försäljning till besökaren inte överskrider tillåten mängd,
• hur försäljningsansvarig personal och övrig personal informeras och får det stöd som de behöver för att kunna följa
alkohollagens allmänna bestämmelser och anslutande föreskrifter,
• hur tillverkaren följer upp produktionsvolymen av olika dryckesslag,
• på vilket sätt tillverkaren uppfyller kraven på oberoende i 1 kap. 13 § alkohollagen,
• hur prissättningen av alkoholdryckerna görs, och
• hur prissättningen av besöksarrangemang görs.
• Ett egenkontrollprogram ska även innehålla en beskrivning av verksamhetens rutiner för hur marknadsföringsreglerna i 7
kap. alkohollagen (2010:1622) beaktas vid besöksarrangemanget.
• Om utrymmet för gårdsförsäljning omfattas av ett serveringstillstånd ska egenkontrollprogrammet visa hur kraven för de
olika tillstånden ska uppfyllas.
• Vid gårdsförsäljning av vin ska egenkontrollprogrammet innehålla uppgifter om vilka odlingar de druvor som används vid
tillverkningen kommer ifrån.
Kommunen behöver få veta varifrån pengarna kommer från för finansieringen av verksamheten. Av finansieringsplanen ska
framgå kostnad för köp av rörelsen, ombyggnadskostnad och övriga finansieringsbehov. Flödet av pengarna inklusive pengarnas
ursprung tillbaka i tiden ska i detalj redovisas. Det måste även kunna visas att säljaren mottagit pengarna. Att pengarna förts
över till säljaren av verksamheten kan till exempel styrkas genom kontoutdrag och kvittens som visar att säljaren mottagit
pengarna. Av kontoutdraget ska framgå vem som är kontohavare.
Kopia av undertecknat köpe- eller arrendeavtal, undertecknat av båda parterna.
Kopia av sökandens hyreskontrakt om lokalen hyrs, undertecknat av båda parterna.
Kan beställas från Bolagsverket.
Skatteverket ska ge ett godkännande för att få vara upplagshavare för alkoholvaror. Bifoga beslutet om godkännande.
Bifoga en bekräftelse på att lokalen är registrerad för hantering av livsmedel på kommunen. Vid sprittillverkning och tillverkning
av vin av druvor görs registreringen hos livsmedelsverket.
Planritning över hela försäljningsstället där försäljningsutrymmet är inritad. Redogör för hur eventuell servering är avgränsad.
Anmälan om försäljningsansvariga personer, namn och personnummer.
Uppgifter från Skatteverket – bevis om att bolaget är registrerat för skatt, moms och arbetsgivaravgift
Registerutdrag från Bolagsverket som visar vilka aktiebolag och/eller handelsbolag sökanden samt bolagsmännen är och varit
verksamma i, samt registreringsbevis från Bolagsverket.
Kopia av aktiebok eller uppgifter om andelsfördelning i handelsbolag (kopia av bolagsavtal)
Intyg från Skatteverket om tillverkare kan ses som en oberoende producent av alkoholdrycker (inget krav).
För att vara en primärproducent av livsmedel krävs en anmälan till länsstyrelsen. Bifoga beslutet på att anmälan är gjord.
Relaterade dokument
Kontakt
-
Bygg- och miljöenheten, servering
Förvaltning
0573-141 41 servering@arjang.seBesöksadress
Storgatan 66
Postadress
672 29 Årjäng