Sök:

Lättläst om fritid och kultur

Årjäng erbjuder många spännande aktiviteter. Du kan t.ex. paddla kanot, fiska, spela golf m.m. Det finns också ett stort naturområde med många markerade vandringsleder. Utefter vandringslederna kan du övernatta i vindskydd.

Den som tycker om djur och natur tycker säkert om Årjängs kommun också. Det finns obegränsade möjligheter att röra sig fritt i orörd natur. Den som gillar att jaga och fiska behöver inte heller sitta sysslolös på fritiden.

I kommunen finns också två simhallar och träningslokaler för den som vill hålla sig i form. Många föreningar erjuder också aktiviteter, t.e.x. fotboll och innebandy. På vintern finns det alltid fina skidspår för längdåkning. 

Det finns också bibliotek i Årjäng och Töcksfors. Där brukar det också ordnas olika aktiviteter på kvällarna. Det kan t.ex. vara musikarrangemang, föreläsningar och berättarkvällar. I kommunen finns också många aktiva konstnärer. 

Hästen har alltid haft stor betydelse för människorna i kommunen. Främst har den använts inom jordbruket eller när man arbetade i skogen. Idag är det många travintresserade som har häst. Det finns en travbana i kommunen - Årjängstravet. Dessutom finns det ett travmuseum - Nordiska travmuseet.

Har du frågor om fritid och kultur är du välkommen att ringa till fritidskontoret. Telefonnummer 0573/ 141 34 eller skicka dina frågor till fritid@arjang.se.

 

Informationsansvarig:
Katarina Lundin
Kommunsekreterare
Tfn: 0573 - 141 11
Publicerad:
2008-03-17 16:41:57
Skribent:
Katarina Lundin