Lättläst om Årjäng
Årjängs kommun ligger i Värmland. Kommunen gränsar i väster mot Norge och det är ungefär 12 mil till Oslo.
Andra städer i närheten är Karlstad och Göteborg. De vägar som passerar kommunen är E18 och länsväg 172.
I Årjängs kommun bor ungefär 10 000 personer. Det finns tre stycken tätorter: Årjäng, Töcksfors och Lennartsfors. Årjäng är den största orten och där bor det 3500 innevånare. I Töcksfors bor det 1 500 personer och i Lennartsfors ungefär 500.
Kommunen har låg arbetslöshet. Den öppna arbetslösheten ligger ungefär på 2,5%. Det är något lägre än genomsnittet för hela riket. Det finns många företag på orten, omkring 2 000 stycken. De flesta i kommunen arbetar inom industrin eller på kommunen.
I Årjäng är naturen väldigt vacker. Det finns 1000 sjöar och mycket skog. Den som tycker om att vara ute i skog och mark brukar trivas i Årjäng.
Har du frågor om Årjäng är du välkommen att kontakta kommunkansliet. Telefonnummer 0573/ 141 11. Du kan också skicka frågor med e-post till kansli@arjang.se.