Årjängs Fibernät/Om oss/Nyheter/Problem med tjänster
Lyssna

Problem med tjänster

Publicerad 2017-10-12 15:30

Uppdatering2017-10-12. Telia har nu haft en mätutrustning på plats i Årjäng som kunnat se om det finns störningar i nätet. Mätningen har gjorts mellan den 4-11 oktober och resultatet visar att Tv-kvaliteten i nätet är densamma som i resten av Sverige.

Om du har störningar på din Tv-bild och kör Tv:n trådlöst så rekommenderar vi att du först provar med att dra kabel mellan medieomvandlarens Tv-uttag och din Tv-box. Om du fortsatt har störningar med kabel ska du kontakta din tjänsteleverantör.

Uppdatering 2017-09-20. Enligt Telia ska problemet vara löst och utifrån de förfrågningar vi gjort hos våra kunder så verkar det nu vara OK med Tv-tjänsterna. Om det är någon som fortsatt har problem med att Tv-bilden fryser eller det blir svart i rutan när du byter kanal så är vi tacksamma om du meddelar oss detta.

Problembild:

Årjängs Nät har fått in klagomål på att Tv-bilden fryser och att en del kanaler inte fungerar. Det blir bara svart i Tv-rutan.

Vi har varit i kontakt med Telia Öppen Fiber och fått besked om att det gjorts ett par åtgärder i Årjäng den 22/8. De har under en längre tid haft problem med några optical access switchar som har haft problem med att vissa kanaler inte har fungerat. (Svart bild). Under denna tid har de arbetat för att hitta en lösning. Den lösning som de nu har prövat har visat sig orsaka överbelastning av trafik på vissa delar i nätet (fryst bild).

Den 22 aug så konfigurerades alla switchar om som hade problem (bl.a. Årjäng) för att förhindra samma fel. Efter att ha testat och verifierat detta där det då gick störningsfritt med denna åtgärd verkar det nu som om det återigen blivit någon form av problem.

Telia Öppen Fiber kommer att göra en ny åtgärd och samtidigt göra en mätning i Årjäng för att kontrollera kapaciteten.

Telia Öppen Fiber tror problemet kommer lösas inom någon dag och Årjängs Nät kommer följa upp detta ärende.

 
Skriv ut Dela och tipsa Kommentera sidan

Sidan uppdaterad den 12 oktober 2017